Vielfalt in Studium und Lehre
Unter dem (fast) altbekannten Motto „Experiences, good practices and new ideas to share: Motivating & Teaching diverse study groups – ONLINE?!” fand mit dem zehnten Didaktik-Forum 2021 wieder ein Austausch über gute Lehrpraxis statt.
Online-Plattformen bieten diverse Möglichkeiten, um mit Studierenden zu interagieren. Vieles funktioniert gut, ersetzt aber selten das „Bauchgefühl“ beim Blick in den Hörsaal, ob etwas verstanden wurde. Oft ist der Austausch im digitalen Raum auch aufwändiger und erfordert andere Formate. Wie gelingt es, mit Studierenden im Rahmen der digitalen Lehre in Kontakt zu bleiben? Welche Formate / Formen der digitalen Lehre wurden erfolgreich getestet? Wie können Studierende aktiv eingebunden und dadurch eine förderliche Lernatmosphäre geschaffen werden?
Beim diesjährigen Didaktik-Forum wurde auch ein gemeinsamer Blick in die Zukunft der Lehre geworfen. Der radikale Wandel in der Lehrpraxis hat nicht nur neue Herausforderungen geschaffen, sondern auch die Lehre mit digitalen Mitteln stark vorangetrieben. Dadurch eröffnen sich auch Chancen, um z. B. internationale Kooperationen in der Lehre ergänzend zu „realer Mobilität“ besser zu unterstützen und Studierende auf einen veränderten Arbeitsmarkt vorzubereiten.
Dazu wurden an den zwei Veranstaltungstagen insgesamt acht spannende Beispiele aus unserer Hochschule sowie aus unseren Partnerhochschulen Mälardalen University (Schweden), Coimbra Buisness School / ISCAC, (Portugal) und Universitat de Girona (Spanien) präsentiert.
Meanwhile almost three semesters during this pandemic have passed and teaching in Higher Education has changed its face. Different methods and technologies have been used to support remote teaching, also in hybrid teaching settings. Although referred to as the “new normal“, online teaching with limited social interaction remains challenging. On the other hand, with improved technologies and skills as well as a different approach to teaching online, also new opportunities have been created, e.g. for cooperation across borders
01.07.2021
Titel | Name, Institution |
---|---|
Opening and Welcome Address | Prof. Dr. Rolf Socher, Vice President for Teaching and International Affairs Brandenburg University of Applied Sciences, Germany |
Hands-on Experience (I) Introduction | Regina Schalinski, M.Ed. Dr. Eva-Maria Muhle Brandenburg University of Applied Sciences |
Concept and first experience of an interdisciplinary project in the department of engineering | Prof. Dr.-Ing. Peter Flassig Prof. Dr.-Ing. Martin Kraska Brandenburg University of Applied Sciences |
Session about digitalization and didactic strategies: Teaching methods in a digital diverse space - what are our best practices? | Charlotta Edlund, M.Sc. Cecilia Lindh, PhD Mälardalen University, Schweden |
Experiences from using individual digital audio feedback | Prof. Dr. Vera Meister Brandenburg University of Applied Sciences |
Technically connected, socially lost? | Prof. Dr. Madalena Abreu Coimbra Buisness School / ISCAC, Portugal |
Summary of the Day and Outlook | Regina Schalinski, M.Ed., Martha Damus M.Sc. and Dr. Eva-Maria Muhle |
02.07.2021
Titel | Name, Institution |
---|---|
Welcome and Introduction Hands-on Experience (II) | Prof. Dr. Rolf Socher, Vice President for Teaching and International Affairs, Regina Schalinski, M.Ed. and Dr. Eva-Maria Muhle Brandenburg University of Applied Sciences, Germany |
Mixed Media Methods: Teaching Digital Media in Times of a Pandemic | Prof. Alexander Peterhänsel Brandenburg University of Applied Sciences |
Climate, energy and sustainability, an interdisciplinary general education course | Prof. Dr. Michael Vollmer Brandenburg University of Applied Sciences |
Asynchronous online learning resources with instant feedback: technical aspects and ac-ceptance by students | Prof. Dr.-Ing. Martin Kraska Brandenburg University of Applied Sciences |
Preparing a Collaborative Online International Learning (COIL) | Prof. Dr. Joan Solé-Pla Universitat de Girona |
Summary - overall discussion / outlook |